METODY PRACY
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami uwagi to jednostka chorobowa, która oddziałuje na wszystkie sfery funkcjonowania dziecka. Dlatego aby metody pracy przynosiły sukces powinny zakładać pracę wielopłaszczyznową. Idąc tropem wielowymiarowych działań i sukcesów na ich polu swoje metody pracy nazwałam Treningiem Sukcesu. Zakłada on działanie wielopłaszczyznowe wpływające na rozwój dziecka z ADHD, dotyczy sfery uwagi i pamięci (sfera poznawcza), emocji i motywacji, a także sfery fizycznej, moralnej i społecznej. Metody pracy są dobrane w sposób, który bawi i wychowuje. Praca, która jest pracą na zasobach dziecka uświadamia mu jego mocne strony, daje poczucie własnej skuteczności oraz wysoką samoocenę. Dziecko nabiera świadomości siebie oraz większego rozumienia otoczenia. Program konkretnych kroków, czy zasad ułatwia mu uporządkowanie świata zewnętrznego, co jednocześnie wprowadza mu porządek w świecie wewnętrznym. Daje poczucie bezpieczeństwa dzięki strukturze i pozwala bezkarnie korzystać ze swojej kreatywności i twórczego myślenia. Tę zdolność dziecka wykorzystuję się zwłaszcza w nauce szkolnej. Ćwiczenia zawarte w Treningu Sukcesu mogą być prowadzone zarówno indywidualnie, jak i grupowo.
Zaleca się zajęcia minimum raz w tygodniu podczas których dziecko jest zapoznawane z metodami wspomagającymi jego rozwój, naukę oraz umiejętność nawiązywania relacji społecznych. Dzieci z ADHD, interesują się bardzo wieloma niezwykłymi rzeczami. Jest to związane z ogromną ciekawością poznawczą. Wszystko chcą sprawdzić, dotknąć, spróbować. Są typowymi empirystami, nie chcą uwierzyć na słowo, skoro wydaje się im, że można zrobić coś inaczej. Jeśli nie zagraża to ich zdrowiu bądź życiu rodzic powinien dawać taką możliwość dziecku do rozwoju. Po drugie jest to dobra taktyka do tego aby odpowiednio zagospodarować nieco energii dziecka w sposób pożyteczny. Są to dzieci ponadprzeciętnie bystre, spostrzegawcze i często bardzo inteligentne. Metody metakognitywne korzystają z zasobów Twojego dziecka. Uświadamiają mu jego mocne strony i wskazują dostosowane do jego możliwości strategie radzenia sobie z emocjami czy nauką. Trening łączy umiejętności nauki poprawiającej koncentrację uwagi, kontrolę złości oraz wspomaga naukę szkolną.
CO TO SĄ METODY METAKOGNITYWNE?
Metody metakognitywne można rozumieć jako naukę o nauce. Są to techniki pracy bazujące na wiedzy o umiejętnościach uczenia się, słuchania, organizowania i zapamiętywania materiału w sposób umożliwiający sprawne i efektywne wykonanie zadania. Jest to trening nabywania umiejętności szkolnych i społecznych.
CEL TRENINGU:
· Uświadomienie dziecku jego potencjału (zasobów).
· Nabycie umiejętności ujmowania w strukturę napływających bodźców z otoczenia.
· Nabycie umiejętności organizacji, planowania nauki.
· Zmiana negatywnego stosunku dziecka do nauki szkolnej.
· Wzmacnianie samooceny dziecka, młodzieży.
· Synteza wiedzy.
· Szybkość skojarzeń, rozwój elastyczności w myśleniu i łatwości zapamiętywania.
· Polepszenie koncentracji uwagi.
· Zajęcia są często prowadzone na aktualnym materiale szkolnym.
Informacje umieszczone powyżej są fragmentami mojej książki pt. Terapia ADHD. Trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
MAPY MYŚLI
MAPY MYŚLI Z LEKTUR SZKOLNYCH FISZKI
ĆWICZENIA NA KOORDYNACJE WZROKOWO RUCHOWĄ MAPA MYŚLI DO NAUKI HISTORII
- Szczegóły
-
Odsłony: 5145